In The Arena Medlemskap Team Kontakt Mission PRØV APPEN GRATIS Logg inn

Hvordan deale med forventninger til seg selv

 

Har du høye forventninger til deg selv? Det er veldig vanlig. Hvordan kan vi sette forventninger på en måte som gjør at vi kan deale med dem? At det ikke blir et evig stress og følelse av at du aldri oppnår noe som helst? Dette er tema i Fearless Heart Podcast. 

Forventninger kan være bra, så lenge det oppleves på den måten. Når vi har pratet med noen av verdens beste håndballspillere, så har vi merket spesielt 1 ting: de setter forventingene til seg selv basert på seg selv. Hva betyr det? Jo, de sammenligner seg selv med sin egen utvikling. De har et realistisk forhold til hva de kan forvente av sine egne prestasjoner. 

Vi intervjuet for eksempel Stine Bredal Oftedal til en video i Fearless Heart appen. Det var rett etter at hun ble kåret til verdens beste håndballspiller! Vi var veldig nysgjerrige på hvordan det var å bli kåret til den beste, og hvordan hun så på forventningene til seg selv nå. 

Stine fortalte at det selvsagt var en fantastisk anerkjennelse å få, og at hun følte litt ekstra på presset av å vinne kåringen. Hun sa velkommen til disse følelsene, og forsto at det selvsagt legger noen forventninger til hvordan hun spiller når hun er blitt kåret til den aller beste. Samtidig var hun ikke «mett» eller tenkte at hun var ferdig utlært som håndballspiller. Hun sa at hun fortsatt hadde fullt fokus på utvikling. Hun hadde fortsatt fullt fokus på å legge ned innsats på trening. Og hun sammenlignet det hun presterte på banen som en forventning fra hva hun har jobbet for på trening. «Du har vel ikke noe å jobbe med når du er verdens beste?» Spurte vi henne med et smil om munnen. «Joda! Det er flere ting!», sa hun. Videre fortalte hun hva slags fokusoppgaver hun jobbet med i den perioden vi pratet med henne. Det var en tankevekker. 

Så hva er det som gjør at det ikke blir et massivt stress og press å få denne utmerkelsen? Du sammenligner deg selv med din egen utvikling. Stine sammenlignet seg med seg selv. Og hun visste at det hun presterte på banen, var et resultat av hennes innsats på trening. Et resultat av fokus på utvikling og hele tiden ha noe konkret å jobbe med. Selv verdens beste spillere jobber med dette! Selv verdens beste har ting å trene på. Ikke glem det!

Det vi opplever at mange sliter med, er at forventningene er altfor høye, og standardene er altfor lave. Det vil si at du ønsker å gjøre det bra, men ser du på innsatsen som er blitt lagt ned (og er ærlig med deg selv), så ser du at det kan være et gap mellom disse to. Det som skjer da, er at du blir veldig skuffet. Fordi ønsket om å prestere er stort, men det som faktisk har blitt gjort har vært med en lavere innsats og kvalitet på trening enn det du kan forvente av deg selv. Ser du hvordan dette kan skape konflikt i fokuset du har på det du presterer? 

Det er heldigvis veldig enkle justeringer du kan gjøre for å balansere forventningene til deg selv. Og det er derfor vi laget denne episoden. Når du begynner å sammenligne deg med deg selv og innsatsen du legger ned akkurat nå i denne perioden, så har du et grunnlag som er mer realistisk. Å sammenligne seg med en rå periode du hadde i fjor, eller for 2 år siden er urettferdig om du ikke har trent og lagt ned like mye innsats for dette nå. 

Vårt råd er å være nysgjerrig på din egen utvikling. Sånn som Stine fortsatt er, selv om hun har nådd det som i manges øyne er det største du kan oppleve på en håndballbane. Hun er fortsatt sulten, og fortsatt nysgjerrig på hvilke små detaljer hun kan utvikle. Dette gjør at hun ikke sitter å forventer mer enn det hun har trent for. Det betyr ikke at hun ikke blir skuffet over en kamp eller trening som går dårlig. Det skjer med alle. Også Stine. Men det betyr at du vet hva du kan forvente av deg selv, fordi du ser på hva du har jobbet for. Og det er en påminner jeg håper du kan ta med deg inn i din hverdag, og begynne å sammenligne deg med det du faktisk gjør. Det du faktisk jobber for. De repetisjonene du faktisk legger ned. 

Å sammenligne seg med en rå periode du hadde i fjor, eller for 2 år siden er urettferdig om du ikke har trent og lagt ned like mye innsats for dette nå. 

Når du henter fokus til utvikling, små ting du kan trene på, og har fokus her, så kan du oppleve at forventningene dine blir mer balanserte. Du opplever også helt andre følelser knyttet til utviklingen din. Det er slitsomt å sette skyhøye forventninger og føle at du aldri når opp til dem. Det kan kvele mye håndballglede. Kanskje kan du oppleve mindre frustrasjon eller skuffelse over det som ikke ble som planlagt hvis du begynte å bli nysgjerrig på innsatsen din oftere? Hva om du så over treningsperioden din og fant små ting du kan utvikle istedenfor å piske deg? Hva skjer med forventningene dine da? Fokuset ditt? Hva begynner du å se mer av da? 

Det er ikke enkelt å jobbe med dette, men det er mulig med trening. Jo oftere du gir deg selv en påminner på dette, så kan du balansere forventningene til deg selv. Her er en påminner fra oss som en start! Håper virkelig at du koser deg med håndball, for det er gøy. 

Send oss gjerne en DM på Instagram hvis du trenger noen råd om forventinger :) Der svarer vi alltid. 

Vi heier på deg! 

Lytt til podcasten her: 

Apple: 

 Spotify: 

 

Close

50% Fullført

FÅ GRATIS TRENING HER

Når du skriver inn navn og e-post, godkjenner du at vi kan sende deg flere tips for å bli fryktløs på banen. Du kan når som helst melde deg av.