In The Arena Medlemskap Team Kontakt Mission PRØV APPEN GRATIS Logg inn

Mer selvtillit på håndballbanen

Skrevet av Anja Hammerseng-Edin

Lyst på mer selvtillit på håndballbanen? Dette kan hjelpe deg! 

Når du spiller håndball, så kommer du til å møte mennesker som ikke tror på deg. Som ikke ser hva du er kapabel til å gjøre. Allikevel er det viktig å ta ansvar for egen utvikling, og gjøre det som kreves for å bygge mer selvtillit. Den kommer dessverre ikke av seg selv (selv om det hadde vært ganske digg)! 

Du kan gjøre det som kreves. Du kan velge å trene på det som faktisk gjør deg bedre. Selv om det ikke alltid er noe som er en del av treningstiden, så er det fortsatt ting du kan trene på. 

Det som er kult, er at hjernen endres med trening. Det vi trener på blir vi gode på. Du får faktisk fysiske endringer i hjernen din, som gjør at du forstår mer og klarer mer når du trener. Alle som har en hjerne, opplever dette. Derfor er det viktig at du finner ut av hva du vil bli bedre på. Hva du vil utvikle. 

Hvis du ikke vet det akkurat nå, så prøv å tenke over hva som hadde vært fett å oppleve på banen! Hva hadde vært rått for deg å gjennomføre i kamp? Hvis alt var mulig - hva ville du gjort da? 

Etter at du har tenkt over dette, så kan du tenke over hva du trenger å trene på nå for å mestre dette. Hva er 1 ting som kan hjelpe deg med å komme nærmere dit du drømmer om? 

Du kan velge å trene på det som faktisk gir deg noe. 

DU kan velge å trene på det som er viktig - og som tar deg nærmere det du drømmer om!

 

Når du møter opp på trening og vet hva du vil utvikle, så er det enklere for deg å faktisk trene på det, og bli bedre på det. Når du velger ut noe konkret du kan utvikle, så kan du også enklere se hvor du er nå - og hvor du er om 3 måneder med fokus på det du vil bli bedre på. Det blir synligere at du får fremgang. 

Se for deg at du trener på 1 konkret ting over en periode på 3 måneder - hva er mulig da? Hva tror du ville vært annerledes for deg om du gjorde dette? Ikke bli god i "alt" men plukke ut få ting - og jobbe med det over tid. 

Ofte er problemet at mange spillere stopper opp treningen. Fordi fremgangen ikke kommer med en gang. Frustrasjonen kommer, og mange tenker "jaja, da klarte ikke jeg dette da.." - så gir de opp. Hva skjer da? Dette fører til at de ikke gir seg selv nok repetisjoner på det de vil bli bedre på. Da er det vanskelig å bli bedre og tro på seg selv. 

Men du kan utvikle deg! Du kan fortsette. Du kan prøve igjen og igjen. 

Magien er i repetisjoner og innsatsen du velger å legge ned. Når du trener, så er det litt som å sykle. I starten er det vanskelig, og du går på trynet. Det samme er det med din utvikling. I starten er du kanskje ute av balanse, og ikke helt vet hvordan du skal gjøre det du vil med topp kvalitet. Det er helt okei. Ett sted må du starte! Og selv om du ikke følte deg fantastisk første gang du satte deg på sykkelen, så lærte du det etterhvert fordi du fortsatte. Du prøvde igjen og igjen. Tilslutt klarte du å sykle. 

Det skjedde ikke fordi du plutselig klarte det, men fordi du trente på det. Reps på reps.

Når du har trent på noe over lenger tid, så bruker du også mindre tid på tenke over hva du skal gjøre. Det bare skjer. Det begynner å sitte i kroppen din. Du kommer enklere inn i flow, og du kan bruke blikket ditt til mer enn bare å gjennomføre det teknisk. Her er det deilig å være. Et resultat av trening - over tid. 

Hvis du studerer de beste, så ser du at det er gode på å trene på de tingene de vil bli gode på. Det er ikke alltid treningen inneholder akkurat det du vil utvikle og bli bedre på, men derfor er det viktig å tenke utenfor boksen. Hvilke muligheter har du før eller etter trening? 

Heidi Løke la inn ekstra intervalltrening. Jeg la inn ekstra skuddtrening etter trening. Sammen trente vi innspill utenfor treningstiden. Det ga resultater på banen, som ikke hadde blitt like bra om vi la vær. Det var et valg vi tok, fordi vi ønsket å utvikle spillet. 

Det finnes alltid en måte å bli bedre på! Men du må huske å trene på det. Og jo mer du trener, og jo bedre du blir desto lettere blir det å tro på deg selv. Fordi du har gjort det som kreves. Du har lagt ned innsatsen. Det kan gi deg trygghet inn i kamp, fordi du har trent. Du vet at du har gjort det før på trening mange ganger. 

Egentlig er det enkel matte: Du trener 200 skudd etter trening. De andre trener 0-20 skudd. Over en periode med noen uker, så får du ganske mange flere repetisjoner enn de som ikke trener. Over tid blir det enda mer! Tenk på fordelen du kan få på banen om du legger ned innsats også utenfor trening? 

PS: Husk å trene opp muskulaturen din også før du gyver løs med nye repetisjoner, sånn at du unngår skader (tren smart også). Start gradvis, og bygg det opp. 

Og uansett hvilket nivå du er på nå - det er bare et utgangspunkt. Det er ingen som vet hva du har tenkt til å gjøre, eller hva du er kapabel til. Du vet! Og du kan. 

Jeg heier på deg. Vis hva som bor deg! 

 

 

Close

50% Fullført

FÅ GRATIS TRENING HER

Når du skriver inn navn og e-post, godkjenner du at vi kan sende deg flere tips for å bli fryktløs på banen. Du kan når som helst melde deg av.